Alla inlägg den 15 november 2013

Av berattarugglan - 15 november 2013 16:22

Till våran lilla köping kom en framgångsrik feelgood författare. Han heter Mikael Bergstrand och är författare till Heta hallon, Delihs vackraste händer, Dimma över Darjeeling och några fler böcker.

Eftersom jag vill bli författare så åkte jag och mormor iväg dit för att lyssna på honom.

Det var mycket intressant, han läste komiska urdrag ur sina böcker, pratade om dem och hur det gick för honom när han skrev dem. Det blev en del skratt, bla så läste han upp en text om när bokens huvudperson en medelålders man vid namn Göran Borg berättar om sitt utseende. Att han måste klä sig i polotröja för att dölja sin sladdriga hals och om hur han från vissa vinklar ser ut som en kalkon.

Sen fick vi nyfikna människor ställa frågor. Jag ställde fyra frågor:


- Hur gör man för att utveckla sin berättarröst?

- Bra fråga, mycket bra fråga faktiskt. Alla personer har olika sätt att formulera sig på. Ofta kan man se vem det är som har skrivit något bara genom att kolla hur det är formulerat. Alla människor, författare eller ej har en alldeles unik berättarröst, som ett fingertryck.

Vad man kan göra för att utveckla sin förmåga är att man läser andra personers texter och uppmärksammar de olika sätten att skriva på, och om man själv har skrivit en text så är det nyttigt att höra någon annan läsa den åt dig, så att du hör hur det låter.


- Måste man läsa mycket för att bli en bra författare?

Man måste inte läsa jättemycket, men ganska mycket ska man nog, det är viktigt att få inspiration.


De andra frågorna som jag ställde kommer jag inte ihåg, och jag ställde inte direkt alla på en gång.


Efter det kunde man köpa böcker och få dem signerade. Jag köpte Dimma över Darjeeling. Innanför boken skrev Bergstrand mitt namn (först felstavat) och sen skrev han så här," lycka till med ditt eget skrivande. Läs en och annan bok gjord av någon annan också."

Även fast det inte direkt var detsamma som att träffa gud så var detta en historisk händelse för mig.

För honom själv var det vardag.

Presentation

  Hej. Jag är en femtonåring som älskar att skriva berättelser och dikter.

Jag gillar också att springa, läsa, fotaoch vara med kompisar.

Min familj är: två rara systrar, två petiga päron, samt en härlig och alldeles underbar hund.

Hoppas du gillar min blogg- och lova att komma tillbaka också!

Fråga mig gärna

5 besvarade frågor

Tävling

Dags för en dikttävling igen!

Hitta på en dikt om julen och publicera det på "Fråga mig" avdelningen.

Vinnarens pris är att jag lägger in en länk till din blogg på min-den får ligga där i en månad.

 Obs! Blir det inte fler än fyra deltagare så läggs tävlingen ner.

Kategorier

Omröstning

Vad vill du läsa i min blogg?
 Berättelser
 Boktips
 Dikter
 Foton
 Vardag

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

RSS

Translate this blog


Skapa flashcards