Alla inlägg under november 2013

Av berattarugglan - 21 november 2013 16:04

 

Det finns få saker som är så vackra som frost. Det gnistrar som stjärnstoft på marken så här års. Som ni ser har jag fångade jag fenomenet på bild i morse.


                    

Av berattarugglan - 16 november 2013 17:13

Visste du att? Det är omöjligt att säga "What a handsome face" utan att låta som en skåning som säger "Var det han som fes?"

Ville bara säga det, för det har ingen relevans alls i det här inlägget. Här är en dikt som jag skrev åt min älskade jycke. Egentligen ska det stå hans namn i dikten i stället för "hunden". Men jag vill till varje pris förbli anonym på den här bloggen. Så att jag verkligen kan vara mig själv. En kompis lyckades hitta till min förra blogg trots att jag inte berättat namnet på den, det ska inte hända igen.:)

 

 

Hunden är så gullig

Ja, hunden är så snäll

Men den som utanför fönstret går

Slipper sällan skäll!


Hunden gillar bollar,

Äpplen, snö och strunt

Han gillar faktiskt allting

Som går att kasta runt!


På sommaren han badar

Och jagar efter fisk

Men att han skulle fånga någon

Är nog ingen risk!


På fredagkvällar vi myser

Och käkar puffat ris

Men ofta släpper hunden sig

En illaluktande fis!


Alla älskar hunden

Han är så underbar

Fast den som hunden gillar mest

Det är nog våran far!

Av berattarugglan - 15 november 2013 16:22

Till våran lilla köping kom en framgångsrik feelgood författare. Han heter Mikael Bergstrand och är författare till Heta hallon, Delihs vackraste händer, Dimma över Darjeeling och några fler böcker.

Eftersom jag vill bli författare så åkte jag och mormor iväg dit för att lyssna på honom.

Det var mycket intressant, han läste komiska urdrag ur sina böcker, pratade om dem och hur det gick för honom när han skrev dem. Det blev en del skratt, bla så läste han upp en text om när bokens huvudperson en medelålders man vid namn Göran Borg berättar om sitt utseende. Att han måste klä sig i polotröja för att dölja sin sladdriga hals och om hur han från vissa vinklar ser ut som en kalkon.

Sen fick vi nyfikna människor ställa frågor. Jag ställde fyra frågor:


- Hur gör man för att utveckla sin berättarröst?

- Bra fråga, mycket bra fråga faktiskt. Alla personer har olika sätt att formulera sig på. Ofta kan man se vem det är som har skrivit något bara genom att kolla hur det är formulerat. Alla människor, författare eller ej har en alldeles unik berättarröst, som ett fingertryck.

Vad man kan göra för att utveckla sin förmåga är att man läser andra personers texter och uppmärksammar de olika sätten att skriva på, och om man själv har skrivit en text så är det nyttigt att höra någon annan läsa den åt dig, så att du hör hur det låter.


- Måste man läsa mycket för att bli en bra författare?

Man måste inte läsa jättemycket, men ganska mycket ska man nog, det är viktigt att få inspiration.


De andra frågorna som jag ställde kommer jag inte ihåg, och jag ställde inte direkt alla på en gång.


Efter det kunde man köpa böcker och få dem signerade. Jag köpte Dimma över Darjeeling. Innanför boken skrev Bergstrand mitt namn (först felstavat) och sen skrev han så här," lycka till med ditt eget skrivande. Läs en och annan bok gjord av någon annan också."

Även fast det inte direkt var detsamma som att träffa gud så var detta en historisk händelse för mig.

För honom själv var det vardag.

Av berattarugglan - 14 november 2013 09:40

Jag har upptäckt något fantastiskt som kallas Evernote! Kanske är jag lite sen i upptäckten, men bättre sent än aldrig.

Evernote är en sida på google där kan man spara dokument som man har på sin dator, och sedan kan man hämta dokumenten på en annan dator om man går in på sitt Evernotekonto.

Mycket smidigt och enkelt att hantera, det är lika enkelt som att logga in på sitt facebookkonto. 

Ett annat tips är också Evernote Clearly som man kan ladda ner på datorn. Man kan då gå in på t.ex en blogg och sen klickar man på lampan (en ikon som hamnar på google när man laddat ner appen) och då blir allt som står på bloggen tydligare och mer lättläst, mer som att läsa i en vanlig bok! 

Ville bara berätta detta, det gör bloggläsning mycket mysigare :).

Av berattarugglan - 13 november 2013 18:54

Är det tidigt att längta efter jul?

Det här är inget mästerverk som jag gjorde alldeles nyss, jag ville skriva en dikt...


Snart är det jul och då kommer snön

Läggs som ett täcke på varje lönn


Snart är det jul och tomten hälsar på

Om man varit duktig kan man klappar få


Snart är det jul och stora som små 

Ska vi alla försöka att bra må!






Av berattarugglan - 13 november 2013 09:39

Hej kära ni! Nu var det några dagar sen jag bloggade igen, sorry! Igår kunde jag egentligen inte, nästan direkt efter skolan bar det av till friidrottsträning och sen kom jag inte hem förrän klockan tio. 

I alla fall så fick vi i uppgift i skolan att skriva en turistbroshyr om ett land i Europa. Jag skrev om Österrike, funderar på om jag kan skicka in det nu... 

 

Turistbroshyr Österrike- Resa för två

 

Åk till Österrike i Juli!

Den 20 Juli åker vi från Arlanda i Stockholm i ett andraklassigt direktflyg med Austrian Airlines. Vi landar på flygplatsen Kufstein, nära dit vi ska.


I Wachau, Angern får man bo i ett fint rum med dubbelsäng på hotellet Weinhof Aufreiter.

Det är på våren som aprikosträden börjar blomma i Österrike. Aprikosträden är särskilt vackra på promenadleden ”Wachauer Marillen Erlebnisweg”, där man kan gå från hotellet.

Det finns också mycket annat att uppleva där. På resturanger i trakten går det att njuta av hemlagade aprikosspecialiteter bla aprikosknödlar, aprikosmarmelad eller brännvin, likör och mousserande vin gjorda på aprikos.

Vi bjuder även på en härlig båttur från staden Krems, också i Wachau.


I Wachau stannar vi i fyra dagar innan vi för omväxlings skull flyttar vidare till huvudstaden Wien. Wien är en perfekt destination för den kulturintresserade, med dess gamla arkitektur och många muséer.


I Wien installerar man sig i det lyxiga hotellet Sacher Wien. Hotellet håller mycket hög klass, med förstklassig service, en underbar spa avdelning och bastu samt behandlingar och relax.


Nästa dag bär det av till Hofburgs palats där presidenten bor. I slottet visas 19 rum, möblerade från den tid då kejsaren Franz Joseph och hans fru Elisabeth bodde där. Slott Hofburg har också ett museum.


Under vistelsen i Wien hinner vi också besöka Naturhistoriska muséet, (Naturhistorische Museum). Samlingarna på övervåningen innehåller förhistoriska fynd, bland annat fossiler och skelett efter enorma dinosaurier. Här finns också en världsberömd konstverk – nämligen den 25 000 år gamla kvinnostatyn Venus von Willendorf.

Vi erbjuder också ett tripp till Sankt Stephanskatedralen för de kulturintresserade.


Efter att ha spenderat nio dagar i Österrike återvänder vi till Sverige igen.

 

Några synpunkter? Kom gärna med feedback! Blev du sugen på den här resan?

Av berattarugglan - 10 november 2013 08:36

Här är en berättelse som jag skrev 2011. Den är menad för ganska små barn, men den går väl bra att läsa ändå? Tacksam för feedback! :)

 

Anna älskade att cykla.

Varje dag efter skolan cyklade hon på en skogsväg långt ut i skogen.

Men just den här dagen tänkte hon ta en annan tur. Hon fick syn på en okänd skogsväg. Hon cyklade en lång stund och glömde helt bort tiden. Det fanns massor av olika små skogsvägar och hon bytte dem mest hela tiden. Det kittlade ljuvligt i magen. Hon passerade en bäck, en glänta en sten och en ek. Anna cyklade vidare. Hon stannade i en glesväxt skog.

Kanske var det dags för lite picnic? Hon plockade fram matsäcken och började äta. När hon tittade på klockan såg hon att den redan var åtta.

Åh nej!”utbrast hon upprört, ”jag måste hem!”

Men vilken väg? Där fanns massor av skogsvägar.

"Nästa gång ska jag hålla mig till en väg", tänkte hon, "Men nu då?" Då mindes hon vad hennes pappa brukade säga; ”När man är vilse ska man stanna på samma plats, man ska hitta en trädkompis som man stannar hos tills man blir hittad.”

En annan sak han sade var att man ska synas. "Om det är älgjägare i skogen kan de ta fel på en och tro att man är en älg, då råkar man illa ut." Därför är det bra om man har en reflex med sig, för älgar har väl ändå inte några reflexer!

Tiden gick men ingen hittade Anna. Himlen blev allt mörkare och mörkare. Anna började känna oron stiga i kroppen, hon som var mörkrädd! Kusliga skuggor sträckte sig fram bland träden och liknade de mest hemska varelser.

Hon tittade på klockan. Vid det här laget skulle hon redan ha varit i sin säng för två timmar sen.

Stjärnorna gnistrade i kalla blå färger. Anna huttrade av skräck under den stora tallen. Dimman tätnade.

Då hände något fantastiskt. Anna fick syn på en konstig luden gren. Plötsligt rörde den sig. Anna ryggade skrämt tillbaka. Grenen var inte en gren, det var hornen på en älg! Anna svalde.

Muuu!” brölade älgen.

Älgen var inte mer än tio meter bort. Den log vänligt mot henne med sina stora bruna ögon.

Hej.” viskade Anna försiktigt,”Jag heter Anna, jag har kommit vilse. Vet du var Lillkrog ligger?” (Lillkrog var där hon bodde).

Älgen svarade inte men verkade lyssna, för han tittade menande på henne som om han ville att hon ska följa efter honom. Anna förstod genast att älgen ville att hon följde honom och knäppte kvickt på sig hjälmen och trampade efter honom på cykeln.

"Tänka sig! Jag har blivit vän med en älg!" tänkte Anna, "coolt!" Hon funderade på hur det skulle vara att berätta allt för sina klasskompisar.

Då och då stannade älgen så att Anna hann komma ikapp.

De passerade eken, stenen, gläntan och bäcken. Nu visste Anna helt säkert att de var på rätt väg.

Till slut var de framme vid landsvägen, det var inte långt kvar.

Älgen stannade för att säga adjö. Anna gick försikigt fram till honom, till hennes förvåning backade han inte undan, han stod kvar med värme i sin blick. Hon kysste hans lena mule.

Tack, utan dig hade jag inte klarat mig. Du är den bästa vän jag nånsin haft.” Hon omfamnade honom och begravde sitt ansikte i hans mjuka päls.

Men nu måste jag gå. Adjö.”

Muu.” svarade älgen, han verkade vara lika ledsen som hon för att säga adjö.

Anna log lyckligt. ”Jag kommer aldrig att glömma dig.”

Älgen log också, med ögonen, det betydde nog;” Jag kommer aldrig glömma dig heller.” trodde Anna.

På vägen hem duggade det lätt. Små gyllene vattendroppar skimrade i det frodigt gröna gräset.

När Anna kom hem blev hennes föräldrar väldigt glada för att se henne igen.

Jag och pappa har varit så oroliga för dig,” sade mamma och kramade Anna hårt.

Var har du varit, gumman?” undrade pappa.

Anna berättade allt. Hennes föräldrar trodde inte henne. Men vi vet i alla fall att det är sant, eller hur?

Av berattarugglan - 10 november 2013 08:22

That day no more predators showed up. I all ended with a romantic evening by the ”Coconut creek” like people used to call it.


Tom was on his way home from the dentist's. An ugly object was in the middle of the path.

I'll never get rid of that tooth for real.” thought Tom and picked it up. He really was releved Diana never saw it. He through it away.

When he came home he started packing for the picnic. Cheddar and papaya fruit biscuits, Jelly, sandwiches and some squash. That should be enough Tom thought.

In the bathroom he started to fix himself for the picnic. He took a cool shower, dryed himself and brushed his teeth. He also brushed his fur, and when he was done brushing it, he obviously thought it looked too fussy, so he fluffed it out again.

He wanted to look nice, but not too fussy of course. He used a particulary discreat perfume too. She would hardly be able to sense it.

He looked at his gap where his tooth had been there that morning. He though it looked ridiculous. Hopefully, Diana would think it was sweet, maybe even charming...

Presentation

  Hej. Jag är en femtonåring som älskar att skriva berättelser och dikter.

Jag gillar också att springa, läsa, fotaoch vara med kompisar.

Min familj är: två rara systrar, två petiga päron, samt en härlig och alldeles underbar hund.

Hoppas du gillar min blogg- och lova att komma tillbaka också!

Fråga mig gärna

5 besvarade frågor

Tävling

Dags för en dikttävling igen!

Hitta på en dikt om julen och publicera det på "Fråga mig" avdelningen.

Vinnarens pris är att jag lägger in en länk till din blogg på min-den får ligga där i en månad.

 Obs! Blir det inte fler än fyra deltagare så läggs tävlingen ner.

Kategorier

Omröstning

Vad vill du läsa i min blogg?
 Berättelser
 Boktips
 Dikter
 Foton
 Vardag

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

RSS

Translate this blog


Skapa flashcards